Hvordan finder du det perfekte glutenfrie rugbrød?

Rugbrød er en af de mest populære og traditionelle brødtyper i Danmark. Det er både sundt, mættende og velsmagende, og det kan bruges til alt fra pålæg til suppe. Men hvad gør man, hvis man ikke tåler gluten? Skal man så sige farvel til rugbrød for evigt?

Heldigvis er svaret nej. Der findes nemlig mange alternativer til det klassiske rugbrød, som er helt fri for glutenholdige ingredienser. I dette indlæg vil vi hos Løvegården fortælle dig mere om, hvordan du kan finde det perfekte glutenfrie rugbrød, som passer til dine smagsløg og dit helbred.

Hvad er glutenfri rugbrød?

Glutenfri rugbrød er et brød lavet uden glutenholdige ingredienser. Gluten er et protein, som findes i hvede, rug, byg og andre kornsorter. For personer med cøliaki eller glutenintolerance, er glutenfri rugbrød det perfekte valg, da det giver mulighed for at nyde rugbrød uden bekymring for glutenindholdet.

Men hvordan laver man rugbrød uden rug? Det kan lyde som en umulig opgave, men det er faktisk ikke så svært. Der findes mange forskellige glutenfrie meltyper og melblandinger, som kan erstatte rugmelet i rugbrød. For eksempel kan man bruge boghvedemel, quinoamel, rismel, majsmel, teffmel, sorghummel, amaranthmel, mandelmel, kokosmel, kastanjemel, havremel og mange flere. Disse meltyper har hver deres unikke smag, tekstur og næringsindhold, som kan give dit glutenfrie rugbrød et spændende twist.

Udover mel skal du også bruge noget væske, gær eller surdej, salt og eventuelt nogle kerner, nødder, frø, frugter eller grøntsager for at give dit glutenfrie rugbrød mere saftighed, smag og bid. Du kan eksperimentere med forskellige kombinationer og finde din favoritopskrift, eller du kan følge en af de mange opskrifter, som findes på internettet eller i bøger. Hos Løvegården har vi lidt forskellige bøger, som kan hjælpe dig godt i gang med at bage glutenfrit. Du finder bøgerne her: Bøger med glutenfri opskrifter og metoder.

Hvor kan du købe glutenfri rugbrød?

Hvis du ikke har tid eller lyst til at bage dit eget glutenfrie rugbrød, kan du også købe det færdiglavet. Der findes flere forskellige mærker og varianter af glutenfri rugbrød på markedet, som kan spare dig for besværet med at bage selv. Du kan finde glutenfri rugbrød i de fleste supermarkeder, helsekostbutikker og online webshops, som sælger glutenfri produkter.

Hos Løvegården har vi et stort udvalg af glutenfri rugbrød, som du kan bestille hjem til din dør. Vi har fundet flere forskellige typer af rugbrød, så du kan købe glutenfri rugbrød med og uden kerner, med gulerødder, med eller uden surdej, i skiver, i boller, i fuldkorn og meget mere. Du finder også et stort udvalg af andet glutenfrit brød her på webshoppen. Det er bl.a. boller, rundstykker, franskbrød, toastbrød osv. Du kan se vores fulde sortiment af glutenfri rugbrød og andet brød her: Glutenfri brød.

Vi ønsker at have et stort udvalg af glutenfri rugbrød og er derfor altid på jagt efter nye slags. Hvis du kender til glutenfri rugbrød, som vi ikke har i dag, er vi altid åbne for ønsker om nye varer. Send gerne en mail til os, hvis du kender til noget glutenfrit rugbrødslignende brød, som du gerne vil kunne købe hos Løvegården.

Hvad kan du spise med glutenfri rugbrød?

Når du har fundet dit perfekte glutenfrie rugbrød, er det tid til at nyde det med dit yndlingspålæg. Du kan spise glutenfri rugbrød præcis som almindeligt rugbrød, med lige hvad du har lyst til. Om det er ost, leverpostej, æg, skinke, sild, marmelade, hummus, avocado, peanutbutter, nutella, banan eller noget helt andet, er helt op til dig. Det vigtigste er, at du spiser noget, som du synes smager godt og giver dig energi og glæde.

Du kan også bruge glutenfri rugbrød til at lave madpakker, sandwiches, toast, croutoner, rugbrødschips eller andre kreative retter. Mulighederne er mange, og kun fantasien sætter grænser. Du kan finde masser af inspiration til, hvad du kan spise med glutenfri rugbrød på internettet eller i bøger. Hos Løvegården har vi også nogle gode forslag til, hvordan du kan pifte dit glutenfrie rugbrød op med lækre pålæg og tilbehør. Du finder dem her: Glutenfri rugbrødsmadder.

Glutenfri rugbrød hos Løvegården

Vi håber, at du har fået et bedre indblik i, hvad glutenfri rugbrød er, og hvordan du kan finde det perfekte glutenfrie rugbrød for dig. Hos Løvegården er vi passionerede omkring glutenfri produkter, og vi vil gerne hjælpe dig med at finde de bedste løsninger for din glutenfri livsstil. Vi har et stort udvalg af glutenfri rugbrød og andet brød, som du kan købe online og få leveret hjem til dig. Vi har også mange andre glutenfri produkter, som du kan udforske på vores webshop. Vi har alt fra glutenfri pasta, pizza, kager, slik, øl, vin og meget mere. Du kan se vores fulde sortiment af glutenfri produkter her: Glutenfri produkter.

Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller ønsker om glutenfri rugbrød eller andre glutenfri produkter, er du altid velkommen til at kontakte os. Vi vil gerne høre fra dig og give dig den bedste service og rådgivning. Du kan ringe til os, skrive til os eller besøge os i vores butik i Lyngby. Du finder vores kontaktoplysninger her: Kontakt os.

Tak fordi du læste med, og god fornøjelse med dit glutenfrie rugbrød!

CVR 374 077 39